Svar: Småtspisende
23. august 2020
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Lille mor
Tak for dit brev og beskrivelsen af jeres datter, hendes spisevaner og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker med retur.
Vi kan godt være enige om, at 10.7 kg ikke er meget, når man er 2.5 år gammel - hvor høj er hun? Passer hendes vægt til hendes højde eller? Og hvad siger lægen? Det lyder for mig som om, at du måske skulle tage en snak med lægen omkring hendes vægtudvikling.
Du må meget gerne tilsætte ekstra fedtstof til hendes mad - ikke tilbyde en masse slik og kage, selvom hun naturligt også gerne må få dette en gang imellem, når I hygger - men huske smør på brødet, give hende letmælk eller sødmælk og også give hende surmælksprodukter med 1.5-3.5 % fedtindhold. Sovs er også rigtig godt, ligesom det vil være super godt, hvis du kan få hende til at spise f.eks. makrel i tomat, fiskefrikadeller, stegte rødspættefileter og lignende - og gerne komme mayonnaise og remoulade på.
Når du laver mad, så vil det også være godt at medtænke forskellige planteolier som olienolie eller rapsolie, og du må gerne bruge lidt mere af disse olie i madlavningen. Give hende også gerne avokado - du kan evt. lave det som dip, det vil hun måske synes er hyggeligt og sjovt. Hun må også gerne få hakkede mandler, hasselnødder og valnødder, som også indeholder gode fedtstoffer. Giv dem hakket på feks. en portion yoghurt, evt. sammen med lidt mysli eller lignende eller brug dem på grød.
Hvis du kan få hende til at spise grød, vil det være rigtig godt. Lav grød med mælk og fedtstof, så hun får lidt ekstra den vej igennem. Lav evt. klatkager, som er grød, der steges på panden...
Det er vigtigt, at hun ikke springer måltider over. Hun skal spise 3 hovedmåltider dagligt (morgenmad, frokost og aftensmad) og derudover 2-3 mellemmåltider. Det er vigtigt, at hun spiser lidt og tit, det er mere vigtigt end hvor meget, hun spiser hver gang :)
Det er også vigtigt, at I ikke presser hende til at spise og forsøger at give hende så meget madro som muligt. Det lyder som om, at I altid har været fokuseret på hendes indtag af mad - hun har altid spist mindre end hun burde, og det har naturligt give en del bekymringer fra hun var ganske lille - det forstår jeg til fulde! Problemet er, at hun sandsynligvis er meget bevidst om, at det med maden og at sige nej til mad, gør noget særligt ved jer forældre og hun har det rigtig svært med at sidde ved bordet, når det er spisetid, måske fordi hun forbinder det med for meget opmærksomhed...
Når det har fungeret rigtige godt med Gurli Gris og stadig gør det, så er det fordi det fjerner opmærksomheden fra hende og fra måltidet. Hun afledes og åbner bare munden imens I skovler ind. Og I er glade, fordi hun endelig får noget indenbords.. problemet er, at I nu er havnet et sted, hvor det så bare er endnu sværere at få hende til at spise ved middagsbordet.
Sidder hun for bordenden med mor og far på hver side? Det kan være en god idé at rykke hende ned langs siden af bordet, så hun ikke har begge jeres øjne på sig hele tiden.
Det vil også være rigtig godt, hvis I kan begynde at inddrage hende lidt i madlavningen og i borddækningen. Så I på den måde får gjort det at spise, forberede spisning, og det at sidde ved bordet, til noget spændende, hyggeligt og sjovt. Hun kan med den alder hun har, godt være med til at dække bord, sætte en tallerken på af gangen, bære glassene hen, bestikket, skåle osv. Og hun kan også være med til at lave mad - skylle grøntsager og salat, komme udskåret grønt i skåle, være med til at forme boller osv. hvis I bager en dag. Jo mere hun er med, jo bedre er det - og hvis hun smager lidt undervejs, så er det super godt, for det motiverer netop til at spise mere og har hun spist lidt ved køkkenbordet, så behøver I ikke være så fokuserer på, hvad hun spiser, hvordan og hvor meget, når hun sidder ved middagsbordet. Det er også hyggeligere at spise boller, som man selv har været med til at bage :)
Det skal være hyggeligt, når I sidder ved bordet og I skal gøre det interessant at sidde der. Lige nu konkurrer I med Gurli Gris, og det kan være svært at leve op til, men prøv :)
Tal positivt om maden og det at spise, prioriter måltiderne, så hun oplever, at det at spise er noget I nyder og sætter pris på. Det er ikke noget, som skal overstås hurtigst muligt...
Er der tidspunkter, hvor jeres datter udtrykker sult eller behov for mad? Udnyt det og sig f.eks. "du må gerne få en bolle, sæt dig hen på din stol, så får du en bolle" eller lignende, så I både udnytter, når hun er sulten - børn skal have mad, når de beder om mad. Og så I også på en naturlig måde lærer hende, at hun skal sidde på sin stol, når hun spiser - så bollen bliver ikke serveret i sofaen. Hvis det altså er den regel, som I ønsker fremadrettet.
Jeg forstår godt jeres ønske om, at I alle kan sidde ved bordet og spise sammen, og at jeres datter kan side der i mere end 10 minutter, og det kan hun også lære på sigt - men det er naturligt en lidt længere vej, da hun jo har lært noget andet, og da hun altid har haft lidt svært ved det med spisning og mad... Samtidig bliver hun jo naturligt mere og mere bevist og gør også mere og mere opmærksom på, hvad hun vil og ikke vil.
Jeg håber dog, at mine tanker hjælper lidt videre på vej og vil igen også lige nævne, at I altid kan tale med jeres læge om problematikken, måske kan han eller hun også henvise jer videre, hvis det skønnes nødvendigt :)
- Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske