Svar: Småtspisende

23. august 2020

Alder:
2 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Lille mor

Tak for dit brev og beskrivelsen af jeres datter, hendes spisevaner og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker med retur.

Vi kan godt være enige om, at 10.7 kg ikke er meget, når man er 2.5 år gammel - hvor høj er hun? Passer hendes vægt til hendes højde eller? Og hvad siger lægen? Det lyder for mig som om, at du måske skulle tage en snak med lægen omkring hendes vægtudvikling.

Du må meget gerne tilsætte ekstra fedtstof til hendes mad - ikke tilbyde en masse slik og kage, selvom hun naturligt også gerne må få dette en gang imellem, når I hygger - men huske smør på brødet, give hende letmælk eller sødmælk og også give hende surmælksprodukter med 1.5-3.5 % fedtindhold. Sovs er også rigtig godt, ligesom det vil være super godt, hvis du kan få hende til at spise f.eks. makrel i tomat, fiskefrikadeller, stegte rødspættefileter og lignende - og gerne komme mayonnaise og remoulade på.

Når du laver mad, så vil det også være godt at medtænke forskellige planteolier som olienolie eller rapsolie, og du må gerne bruge lidt mere af disse olie i madlavningen. Give hende også gerne avokado - du kan evt. lave det som dip, det vil hun måske synes er hyggeligt og sjovt. Hun må også gerne få hakkede mandler, hasselnødder og valnødder, som også indeholder gode fedtstoffer. Giv dem hakket på feks. en portion yoghurt, evt. sammen med lidt mysli eller lignende eller brug dem på grød.

Hvis du kan få hende til at spise grød, vil det være rigtig godt. Lav grød med mælk og fedtstof, så hun får lidt ekstra den vej igennem. Lav evt. klatkager, som er grød, der steges på panden...

Det er vigtigt, at hun ikke springer måltider over. Hun skal spise 3 hovedmåltider dagligt (morgenmad, frokost og aftensmad) og derudover 2-3 mellemmåltider. Det er vigtigt, at hun spiser lidt og tit, det er mere vigtigt end hvor meget, hun spiser hver gang :)

Det er også vigtigt, at I ikke presser hende til at spise og forsøger at give hende så meget madro som muligt. Det lyder som om, at I altid har været fokuseret på hendes indtag af mad - hun har altid spist mindre end hun burde, og det har naturligt give en del bekymringer fra hun var ganske lille - det forstår jeg til fulde! Problemet er, at hun sandsynligvis er meget bevidst om, at det med maden og at sige nej til mad, gør noget særligt ved jer forældre og hun har det rigtig svært med at sidde ved bordet, når det er spisetid, måske fordi hun forbinder det med for meget opmærksomhed...

Når det har fungeret rigtige godt med Gurli Gris og stadig gør det, så er det fordi det fjerner opmærksomheden fra hende og fra måltidet. Hun afledes og åbner bare munden imens I skovler ind. Og I er glade, fordi hun endelig får noget ...

Annonce

... indenbords.. problemet er, at I nu er havnet et sted, hvor det så bare er endnu sværere at få hende til at spise ved middagsbordet.

Sidder hun for bordenden med mor og far på hver side? Det kan være en god idé at rykke hende ned langs siden af bordet, så hun ikke har begge jeres øjne på sig hele tiden.

Det vil også være rigtig godt, hvis I kan begynde at inddrage hende lidt i madlavningen og i borddækningen. Så I på den måde får gjort det at spise, forberede spisning, og det at sidde ved bordet, til noget spændende, hyggeligt og sjovt. Hun kan med den alder hun har, godt være med til at dække bord, sætte en tallerken på af gangen, bære glassene hen, bestikket, skåle osv. Og hun kan også være med til at lave mad - skylle grøntsager og salat, komme udskåret grønt i skåle, være med til at forme boller osv. hvis I bager en dag. Jo mere hun er med, jo bedre er det - og hvis hun smager lidt undervejs, så er det super godt, for det motiverer netop til at spise mere og har hun spist lidt ved køkkenbordet, så behøver I ikke være så fokuserer på, hvad hun spiser, hvordan og hvor meget, når hun sidder ved middagsbordet. Det er også hyggeligere at spise boller, som man selv har været med til at bage :)

Det skal være hyggeligt, når I sidder ved bordet og I skal gøre det interessant at sidde der. Lige nu konkurrer I med Gurli Gris, og det kan være svært at leve op til, men prøv :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Tal positivt om maden og det at spise, prioriter måltiderne, så hun oplever, at det at spise er noget I nyder og sætter pris på. Det er ikke noget, som skal overstås hurtigst muligt...

Er der tidspunkter, hvor jeres datter udtrykker sult eller behov for mad? Udnyt det og sig f.eks. "du må gerne få en bolle, sæt dig hen på din stol, så får du en bolle" eller lignende, så I både udnytter, når hun er sulten - børn skal have mad, når de beder om mad. Og så I også på en naturlig måde lærer hende, at hun skal sidde på sin stol, når hun spiser - så bollen bliver ikke serveret i sofaen. Hvis det altså er den regel, som I ønsker fremadrettet.

Jeg forstår godt jeres ønske om, at I alle kan sidde ved bordet og spise sammen, og at jeres datter kan side der i mere end 10 minutter, og det kan hun også lære på sigt - men det er naturligt en lidt længere vej, da hun jo har lært noget andet, og da hun altid har haft lidt svært ved det med spisning og mad... Samtidig bliver hun jo naturligt mere og mere bevist og gør også mere og mere opmærksom på, hvad hun vil og ikke vil.

Jeg håber dog, at mine tanker hjælper lidt videre på vej og vil igen også lige nævne, at I altid kan tale med jeres læge om problematikken, måske kan han eller hun også henvise jer videre, hvis det skønnes nødvendigt :)

- Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder